Bestuur en toezicht
De continuïteit van huisartsen(spoed)zorg blijft ook de komende jaren een belangrijk aandachtspunt.
Het Bestuursverslag heeft voor 2023 een vernieuwde opzet gekregen. Mede doordat meerdere onderwerpen al eerder in het jaarverslag zijn benoemd, richten we ons in dit ‘Verslag van Bestuur en toezicht’ op de onderstaande drie onderwerpen:
- Belangrijke bestuurlijke thema’s 2023
- Financiële inzichten en informatie
- Blik op de toekomst
Daarnaast vindt u op deze pagina:
- Toezichtsverslag 2023
Belangrijke bestuurlijke thema’s 2023
Algemeen
Nieuw strategisch plan
In 2023 is de nieuwe strategische koers vastgesteld voor de komende jaren. Dit plan is opgesteld in samenwerking met onze multidisciplinaire partners. Langs dit plan werken we de komende jaren verder aan het versterken van de eerstelijn in de UNICUM-regio’s langs de lijnen praktijk-wijk-regio. De doorontwikkeling van onze Gemeentehubs staat daarin centraal.
Financiële uitdagingen Spoedzorg BV
Er is veel aandacht en capaciteit ingezet op het verbeteren van de financiële positie van UNICUM spoedzorg BV. 2023 is een uitdagend jaar geweest maar met goed resultaat. Op dit moment is de ontwikkeling naar een financieel gezonde BV ingezet en is het eigen vermogen licht positief. Met de zorgverzekeraars zijn goede afspraken gemaakt om deze ontwikkeling door te zetten en een gezonde bedrijfsvoering te garanderen.
Wtza-vergunningsaanvraag
Met de inwerkingtreding van de Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza) in 2022 moeten alle zorgaanbieders met meer dan tien zorgverleners die zorg verlenen zoals omschreven in de Zorgverzekeringswet, een Wtza-vergunningsaanvraag indienen vóór 2024. In dit kader is voor UNICUM ZWU BV, UNICUM ZOU BV en UNICUM Huisartsenspoedzorg BV in december een Wtza-vergunningsaanvraag ingediend bij het CIBG. Het CIBG heeft vanwege de vele aanvragen die bij hen zijn binnengekomen aangegeven de beoordelingstermijn van de aanvraag te verlengen naar zomer 2024.
Oprichting cliëntenraad
In december hebben we onze cliëntenraad opgericht. We zijn gestart met 2 leden die woonachtig zijn in onze regio’s. Met hen zijn we nog op zoek naar versterking van de cliëntenraad. De eerste focus van de cliëntenraad ligt op de spoedzorg en de positie van de cliënt daar.
Financiële inzichten en informatie
Bij de bezoldiging van de directie is over 2023 volgens de Wet Normering Topinkomens (WNT) gehandeld.
Financieel resultaat
UNICUM Huisartsenzorg heeft in het jaar 2023 een positief resultaat gerealiseerd. Naast de inspanning die door UNICUM is gedaan om het tekort in de Spoedzorg terug te dringen, hebben de zorgverzekeraars het tekort 2023 volledig gecompenseerd.
De opbrengsten zijn met € 2,3 mln gestegen tot € 27,8 mln. Deze stijging komt naast de reguliere prijsindexatie voornamelijk door de nieuwe activiteiten O&I. Daarnaast zijn de opbrengsten gestegen als gevolg van de gedifferentieerde honorariumtarieven van de huisartsen.
Solvabiliteit laat de mate zien waarin de organisatie in staat is om financiële tegenslagen op te vangen en wordt berekend door het eigen vermogen te delen door het balanstotaal. Door kortlopende schulden per 31-12-2023 is de solvabiliteit van 2023 gedaald van 0,33 naar 0,25. Solvabiliteit tussen de 0,25 en 0,40 wordt als gezond gekenmerkt.
Liquiditeit is de mate waarin een organisatie haar korte termijn betalingsverplichting kan voldoen en wordt berekend door kortlopende schulden te delen door de vorderingen inclusief de liquide middelen. De liquiditeit is gedaald naar 1,32. Dit als voornamelijk als gevolg van de incidenteel hogere schulden.
Deze ratio is boven de 1, hetgeen betekent dat het voldoende is om aan de korte termijn betalingsverplichting te voldoen.
Blik op de toekomst
Voorziene ontwikkelingen 2024 ev
Daarnaast is en blijft een belangrijk thema de continuïteit van huisartsen(spoed)zorg. Hiervoor starten we een programma gericht op de ondersteuning van dagpraktijken bij de (tijdelijke) overname van een praktijken in geval van pensionering of het door andere omstandigheden wegvallen van de praktijkhouder. Deze ondersteuning richt zich op de voorlichting, actieve ondersteuning en in het uiterste geval tijdelijk mede overnemen van de praktijk.
Daarnaast start een programma op het verbeteren van de in- door- en uitstroom van patiënten in de ANW-uren.
Tot slot vragen de initiatieven die voortkomen uit het IZA aandacht. De onderwerpen die hieronder vallen zijn breed en vragen afstemming en samenwerking. Denk aan digitalisering, MTVP, verdere organisatie van de multidisciplinaire samenwerking en uitdagende arbeidsmarktvraagstukken.
Risico’s
De overheid gaat strenger controleren op schijnzelfstandigheid van ZZP’ers. ZZP’ers moeten kunnen laten zien dat ze voldoen aan de door de Belastingdienst gestelde eisen van ondernemerschap.
Vlak voor de val van het kabinet is er een akkoord gesloten over ZZP’ers in de zorg. Voor de zorg komt er een aparte set aan spelregels waarmee opdrachtgevers zzp’ers in kunnen huren. Dit wordt vastgelegd in het “Fiscaal kader ZZP zorg”. Door drie ministeries, de belastingdienst en de koepels wordt e.e.a. momenteel uitgewerkt. Het kader moet op 1 januari 2025 in gaan. Het is nog onduidelijk hoe deze regelgeving eruit gaan zien en wat het effect is voor UNICUM.
Er is aandacht voor risico- en fraudebeheersing. Bij de verdere ontwikkeling van de interne organisatie is er specifieke aandacht voor het beter ontwikkelen van processen gericht op risico- en fraudebeheersing. Op dit moment is hier wel aandacht voor maar nog niet voldoende vastgelegd in formele procedures en processen.
Toezichtsverslag 2023
Samenstelling Raad van Commissarissen
De Raad van Commissarissen (RvC) van UNICUM Huisartsenzorg B.V. kende in 2023 enkele wijzigingen. Allereerst is in februari 2023 Kees Roodenburg tot lid benoemd, die daarna op 1 oktober in de functie van voorzitter is benoemd. Van Dite Husselman is op diezelfde datum afscheid genomen. Wij zijn Dite veel dank verschuldigd voor haar betrokkenheid in deze eerste jaren van het bestaan van UNICUM. Zij heeft met haar enorme expertise van het werkveld en haar innemende enthousiasme sterk bijgedragen aan volwassen organisatie, die UNICUM nu is.
Ook zijn dit jaar Dieger ten Berge en Jeroen Struijs herbenoemd.
De toezichthouders opereren onafhankelijk en voldoen aan de eisen die de Governancecode Zorg en de statuten van UNICUM Huisartsenzorg B.V. aan het lidmaatschap van de RvC stellen. De leden hebben verschillende professionele en maatschappelijke achtergronden, zoals bestuurlijk, (kwaliteit van) zorg, financiën, openbaar bestuur en ICT. Hierdoor is de RvC in staat om op een breed terrein toezicht te houden.
De Raad van Commissarissen bestond op 31 december 2023 uit de volgende leden:
Kees Roodenburg
Functie: voorzitter
Deskundigheid: Financiën – Bestuur – Governance
Benoeming:
1 maart 2023 (lid)
1 oktober 2023 (voorzitter)
Nevenfuncties (op 31-12-2023):
- Directeur Roodenburg2 Advies BV
- Bestuurder/beheerder The Conviction Fund
- Bestuurder Stichting Bewaarder De Kleine Bergen
Dieger ten Berge
Functie: vice-voorzitter
Deskundigheid: Organisatie ontwikkeling- Strategie & besturing- Openbaar bestuur- Human resources en arbeidsrelaties
Benoeming: 1 september 2019, herbenoemd 1 september 2023
Nevenfuncties (op 31-12-2023):
- Eigenaar van Ditis’Em BV
- Voorzitter Stichting Vrienden van de Beatrixschool
Jeroen Struijs
Functie: lid
Deskundigheid: Gezondheidszorg- Sociaal domein- Kwaliteitsmanagement en patiëntveiligheid- Innovatie & technologie
Benoeming: 1 september 2019, herbenoemd 1 september 2023
Nevenfuncties (op 31-12-2023):
- Senior onderzoeker bij het RIVM
- Associate professor bij LUMC – HealthCampus Den Haag
- Hoofdtrainer van voetbalvereniging SV Nootdorp
Visie op toezichthouden
De RvC houdt toezicht op het algemeen beleid, dat de Directie voert. De Raad toetst en bevordert dat de Directie de doelstellingen van UNICUM Huisartsenzorg B.V. en haar maatschappelijke doelstellingen behaalt en de juiste keuzes maakt, binnen de gestelde (financiële-) kaders, waarbij de cliënt centraal staat en alle in aanmerking komende belangen zorgvuldig en evenwichtig zijn afgewogen.
De wijze van toezichthouden komt voort uit wat in de sector te doen gebruikelijk is en de Governancecode Zorg is daarbij richtinggevend.
De RvC werkte tot 14 september 2023 met een financiële commissie. Deze commissie is daarna gestopt, omdat met de toetreding van Kees Roodenburg de financiële kennis voldoende in de RvC is vertegenwoordigd.
Vergaderingen Raad van Commissarissen
In het verslagjaar kwam de RvC zes keer in vergadering bijeen (fysiek en/of digitaal).
Verder heeft de RvC in vier algemene vergaderingen met de directie en coöperatiebesturen van gedachten gewisseld. Deze vergaderingen bereidt de RvC vooraf gezamenlijk voor.
Bovenstaande betreft reguliere vergaderingen. De taak van het toezichthouden beperkt zich niet alleen tot het bijwonen van reguliere vergaderingen, maar ook het klankborden, adviseren en in dialoog zijn met de organisatie en de ondernemingsraad. Buiten de reguliere vergaderingen om zijn dan ook diverse bijeenkomsten en communicatiemomenten geweest.
In het verslagjaar is de Cliëntenraad opgericht. Dit is een belangrijke ontwikkeling en ook met de Cliëntenraad wil de RvC graag tot vruchtbare gesprekken komen.
De RvC heeft in 2023 de onderstaande besluiten genomen dan wel goedkeuringen verleend:
- Het jaarverslag en de jaarrekening 2023
- De begroting 2024 (Deze goedkeuring betrof O&I en Ketenzorg. De begroting van Spoedzorg B.V. is vroeg in 2024 goedgekeurd.)
- Het Strategisch Plan 2024 en 2025
- De statutenwijziging in het kader van de vergunningsverlening WTZA.
Daarnaast is ook intensief overleg gevoerd over:
- De nationale en regionale beleidsontwikkeling en de rol en richting die UNICUM hieraan moet, wil en kan geven
- Financiën en gang van zaken bij de Spoedzorg B.V. en het daardoor ontstane uitstel van de vaststelling van de jaarrekeningen
- Diverse financiële ad-hoc rapportage, die door de ontstane lacunes in de financiële beheerorganisatie niet op kwartaalbasis verschenen
- Inrichting van de managementinformatie en de mogelijkheid van de RvC de financiële en operationele voortgang te volgen
- Het geweldsincident bij de Spoedpost in Nieuwegein
- Governance. In het bijzonder is gesproken over de ontwikkeling van nieuwe reglementen conform de Governancecode Zorg. Ook de Toezichtvisie is herzien.
Vanuit zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid volgt de RvC met aandacht de ontwikkelingen in de regio en de positionering van UNICUM Huisartsenzorg B.V. daarbinnen. Deze onderwerpen zijn in relatie tot de strategie regelmatig in de vergaderingen onderwerp van gesprek tussen de RvC en de Directie.
Over al deze onderwerpen heeft de RvC zijn standpunten gedeeld met de coöperatiebesturen en de algemene vergadering van aandeelhouders.
De commissarissen hebben in het verslagjaar meerdere malen overleg gevoerd met de accountant en daarover is gerapporteerd aan de AvA. Voor de bespreking van de jaarrekening is tijdens een reguliere RvC vergadering met de accountant gesproken. De accountant heeft het afgelopen jaar werkzaamheden uitgevoerd die niet direct te maken hadden met de controle van de jaarrekening. Gezien de personele mutaties en de lastige financiële situatie rondom de spoedzorg zijn ondersteunende, eventueel als advies te kwalificeren, werkzaamheden verricht.
Werkgeversrol
Dit verslagjaar is voor het eerst met een volledig vernieuwd directieteam gewerkt. De RvC heeft intensief met hun operationeel overleg gevoerd. Het was door diverse omstandigheden een nog hectischer jaar dan gebruikelijk, zodat in deze operationele overleggen ook aandacht gegeven is of de beide directeuren adequaat hun functie konden uitvoeren. Een passend voortgangs- en beoordelingsgesprekken is daarna in januari 2024 gevoerd.
Vanuit de raad is er waardering voor de snelheid waarmee het directieteam een team werd en de slagkracht waarmee zij gewerkt hebben in de hectiek.
Zelfevaluatie en focus toezicht komende periode
De RvC heeft in januari 2023 haar eigen functioneren geëvalueerd. De hoofdlijnen van deze bespreking en de hieruit voortgekomen actiepunten zijn schriftelijk vastgelegd.
Evaluatie van de vergaderingen van de RvC worden verder regelmatig in de reguliere vergaderingen besproken.
De agenda 2023 en verder van de RvC voor het intern toezicht is bij de zelfevaluatie besproken. De RvC wil in de komende perioden de verbinding tussen missie, visie en sturingsinformatie versterken. Verder is het voornemen om aandacht te geven aan een adequate formalisering van de governance van de organisatie. Dit zal ook ruimte scheppen voor de directieleden om in hun beoogde, strategische rol te komen.
Deskundigheidsbevordering
De leden van de raad van toezicht geven aandacht aan hun ontwikkeling. Dit betreft zowel de functie (kennismaking in de organisatie; ontwikkeling als toezichthouder) als de eigen expertise (vakontwikkeling). Ook dit jaar namen de raadsleden hiertoe regelmatig deel aan bijeenkomsten, opleidingen en cursussen. Jaarlijks wordt de opleidingsbehoefte geïnventariseerd en in samenspraak de te volgen opleidingen bepaald teneinde de relevante deskundigheid van de individuele leden en de raad als geheel op peil te houden.
Afsluitend
Eerder in dit verslag is waardering uitgedrukt voor Dite Husselman en voor het directieteam. Overduidelijk is echter dat zij en wij niet kunnen functioneren zonder de inzet en betrokkenheid van alle medewerkers van UNICUM. Eerder is ook aangegeven dit jaar bovenmatig hectisch was. De RvC realiseert zich dat deze hectiek is gepareerd door en dankzij iedereen. Wij zijn jullie dankbaar.