Profiel van de organisatie
In de basis is er niet veel veranderd. In het werk dat verzet is, wel. Door samen te werken zijn bergen verzet.
Organisatie UNICUM Huisartsenzorg
In het strategisch plan 2024- 2025 zijn zaken als missie, visie, ambitie en kernwaarden van UNICUM beschreven. De kernactiviteiten van UNICUM zijn als volgt beschreven:
- Het ondersteunen van de bij UNICUM aangesloten huisartsen en hun praktijen met als doel het 24/7 leveren van kwalitatief hoogstaande huisartsenzorg
- Het organiseren van een multidisciplinair netwerk in de wijk
- De aanspreekbare en meedenkende gesprekspartner zijn voor huisarts en regiopartners
Het alles overstijgende doel van UNICUM is optimale samenwerking. Overstijgend samenwerken en gelijkgericht bouwen aan kwaliteit, capaciteit en zorginnovatie.
Organogram UNICUM Huisartsenzorg
In 2023 heeft UNICUM geen wijzigingen ondergaan in het basisorganogram. We zijn een regionale huisartsenorganisatie bestaande uit twee coöperaties (Coöperatie UNICUM Lekstroom en Coöperatie UNICUM ZOU), waarbij nagenoeg alle huisartsen uit de regio zijn aangesloten. Elke coöperatie heeft een eigen coöperatiebestuur, en deze twee besturen vormen gezamenlijk de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AvA). Als ondersteuningsorganisatie organiseerden wij ook in 2023 de Spoedzorgorganisatie en boden we ondersteuning aan huisartsenleden op verschillende niveaus: praktijk-, wijk-, en regioniveau.
Sinds januari 2023 wordt UNICUM Huisartsenzorg geleid door een tweekoppige directie. Naast de reeds bestaande Raad van Commissarissen en Ondernemingsraad is er in het vierde kwartaal van 2023 ook een Cliëntenraad opgericht. Onder UNICUM Spoedzorg BV vallen de spoedposten Zeist en Nieuwegein. Het inwonersaantal waarvoor we zorg verlenen, stond voor 2023 op ruim 424.000.
De coöperaties
De coöperaties
De coöperaties UNICUM Zuidoost-Utrecht (ZOU) en UNICUM Lekstroom behartigden ook in 2023 de belangen van de leden. Zij bevorderden het goed functioneren van de (eerstelijns) gezondheidszorg en beslisten mee over de regionale koers en strategie waarop de UNICUM ondersteuningsorganisatie haar activiteiten baseerde.
Het bestuur van UNICUM ZOU bestond in 2023 uit:
- Doremiek Verdijk (voorzitter)
- Adri de Heij (secretaris)
- Daan Groot (penningmeester)
- Esther van Osselen (bestuurslid)
Het bestuur van UNICUM Lekstroom bestond uit:
- Tom Rebholz (voorzitter)
- Erik Asbreuk (penningmeester)
- Sandra van Haren (bestuurslid)
Onze Leden
De aangesloten huisartsen zijn lid bij de coöperaties. In 2023 was het aantal aangesloten praktijken 107, met daarin 187 praktijkhouders.
UNICUM Huisartsenzorg
Governance
De directie van UNICUM Huisartsenzorg B.V. bestond in 2023 uit 2 statutair directeuren. Op het beleid wordt toezicht gehouden door de Ondernemingsraad en de Raad van Commissarissen. De Governancecode Zorg is hierbij de leidraad voor het bestuur.
Directie
De directie van UNICUM Huisartsenzorg was ook in 2023 verantwoordelijk voor de uitvoering van het dagelijks beleid en de strategie op de korte en lange termijn, en werd in 2023 succesvol gevormd door:
- Riana Botter, statutair algemeen directeur
- Toosje Valkenburg, titulair medisch directeur
- Ondersteund door: Matty Bos, bestuurssecretaris
Klik hier voor het Bestuursverslag van de directie.
Raad van Commissarissen
De Raad van Commissarissen bestond op 31 december 2023 uit de volgende leden:
Kees Roodenburg
Functie: voorzitter
Deskundigheid: Financiën – Bestuur – Governance
Benoeming:
1 februari 2023 (lid)
1 oktober 2023 (voorzitter)
Nevenfuncties (op 31-12-2022):
- Directeur Roodenburg2 Advies BV
- Bestuurder/beheerder The Conviction Fund
- Bestuurder Stichting Bewaarder De Kleine Bergen
Dieger ten Berge
vice-voorzitter
Organisatie ontwikkeling- Strategie & besturing- Openbaar bestuur- Human resources en arbeidsrelaties
Benoeming: 1 september 2019, herbenoemd 1 september 2023
Nevenfuncties (op 31-12-2022):
- Eigenaar van Ditis’Em BV
- Voorzitter Stichting Vrienden van de Beatrixschool
Jeroen Struijs
Gezondheidszorg- Sociaal domein- Kwaliteitsmanagement en patiëntveiligheid- Innovatie & technologie
Benoeming: 1 september 2019, herbenoemd 1 september 2023
Nevenfuncties (op 31-12-2022):
- Senior onderzoeker bij het RIVM
- Associate professor bij LUMC – HealthCampus Den Haag
- Hoofdtrainer van voetbalvereniging SV Nootdorp
Vergaderingen Raad van Commissarissen
In het verslagjaar kwam de RvC zes keer in vergadering bijeen (fysiek en/of digitaal).
Verder heeft de RvC in vier algemene vergaderingen met de directie en coöperatiebesturen van gedachten gewisseld. Deze vergaderingen bereidt de RvC vooraf gezamenlijk voor.
De RvC heeft in 2023 de onderstaande besluiten genomen dan wel goedkeuringen verleend:
- Het jaarverslag ‘22 en de jaarrekening 2023
- De begroting 2024 (Deze goedkeuring betrof O&I en Ketenzorg. De begroting van Spoedzorg B.V. is vroeg in 2024 goedgekeurd)
- Het Strategisch Plan 2024 en 2025
- De statutenwijziging in het kader van de vergunningsverlening WTZA.
De commissarissen hebben in 2023 meerdere malen overleg gevoerd met de accountant en daarover is gerapporteerd aan de AvA. Voor de bespreking van de jaarrekening is tijdens een reguliere RvC vergadering met de accountant gesproken. De accountant heeft het afgelopen jaar werkzaamheden uitgevoerd die niet direct te maken hadden met de controle van de jaarrekening. Gezien de personele mutaties en de lastige financiële situatie rondom de spoedzorg zijn ook ondersteunende, eventueel als advies te kwalificeren, werkzaamheden verricht.
Kijk hier voor het hele Toezichtsverslag 2023 van de Raad van Commissarissen.
De Ondernemingsraad (OR)
De Ondernemingsraad bestond in 2023 uit:Â Â
- Muriel BakkerÂ
- Iman Mohamed Adam Yussuf Â
- Saskia Priester Â
- Frank Wind  Â
- Esther Versteeg (sinds februari 2023) Â
- Mieke Veenbrink (ambtelijk secretaris)
De volgende instemmings- en adviesaanvragen zijn aan de Ondernemingsraad voorgelegd in 2023:Â Â
- Herinrichting UNICUM/topstructuur (afronding aanvraag 2022)Â
- Scholingsbeleid (afronding aanvraag 2022)Â
- Standplaatswijziging triagistenÂ
- AanbrengregelingÂ
- RI&E, inhuren externe partij Â
- Benoeming interne vertrouwenspersoonÂ
Vakcommissies
Binnen UNICUM wordt gewerkt met vakcommissies. In 2023 waren de volgende commissies actief:
Vakcommissie O&I
De vakcommissie Organisatie & Infrastructuur adviseerde de directie gevraagd en ongevraagd over de implementatie en uitvoering van de O&I.
- Arjo van den Berg, huisarts in Zeist
- Wim Bouman (voorzitter), directeur Stichting O&I in De Bilt
- Frederique Fiévez, apotheker in Bunnik
- Marion Grol, huisarts in Nieuwegein
- Alexander van Lennep, huisarts in Driebergen (Utrechtse Heuvelrug)
- Jeroen Morssink, fysiotherapeut in Zeist
- Xander Toth Varju, fysiotherapeut in IJsselstein
- Lisette Tychon, huisarts in Houten
- Ondersteund door: Mieke Walda, senior adviseur O&I
Vakcommissie ICT
Om aan te sluiten op wat praktijken nodig hebben, werkten we met een vakcommissie ICT waarin huisartsen meepraatten, meedachten en meebeslisten over de plannen, ambities en de benodigde ondersteuning.
- Roel van Kuppevelt – huisarts ZOU
- Willem van Stempvoort – huisarts ZOU
- Maret Zonneveld – huisarts Lekstroom
- Albert van de Veer – huisarts ZOU, CMIO UNICUM
- Valentijn Deijns – huisarts Lekstroom
- Ondersteund door: Roel Nentjes – manager ICT
- Ondersteund door: Elske Faber- clustermanager Zorgvernieuwing
Vakcommissie ANW
De vakcommissie ANW richtte zich op spoedzorg gerelateerde zaken en adviseerde de directie over het te voeren kwaliteits-/veiligheidsbeleid en benodigde deskundigheidsbevordering. Beide commissies werden ondersteund door Claire Tilbury en John Geurts.
Leden Vakcommissie ANW Lekstroom:
- Ingmar Brouwer (voorzitter)
- Darwin Jerez Nova
- Martine Tijssen
- Jan Raven
- Jan Sleijffers
- Bas Kienhuis
- Bac van Tussenbroek
- Corrie Tol
- Rinus Grijzenhout
- Paul Weisscher
- Fedde Rinsma
- Pim Achterberg
Leden vakcommissie ANW ZOU
- Roelof Mulder (Voorzitter)
- Folkert v Oostveen
- Ferry Witvoet
- Wilma Deurnink
- Lisette Keppel
Medische vakcommissie
De medische vakcommissie hield zich bezig met de medisch inhoudelijke aspecten van de gecontracteerde zorgprogramma’s.
- Floris Hirsch – Kaderhuisarts DM
- Mehrzad Nasseri – Kaderhuisarts HVZ
- Maret Zonneveld – Kaderhuisarts COPD
- Lisette le Coq – Kaderhuisarts COPD
- Marjolijn Beukers – Kaderhuisarts GGZ i.o.
- Connie Lamers – Praktijkconsulent UNICUM
- Brenda Baar – Praktijkconsulent UNICUM
- Silke Moelands – Praktijkconsulent UNICUM
- Victoria Jongkamp – Medisch Coördinator (UNICUM Lekstroom)
- Suzanne Joosten – Medisch Coördinator (UNICUM Lekstroom)
- Esther Rusthoven – Medisch Coördinator (UNICUM ZOU)
- Maria van Loon – Medisch Coördinator (UNICUM ZOU)
- Ondersteund door: Wenda van Loenen – Clustermanager Zorg & Samenwerking
Kwaliteitsteams
UNICUM streeft naar een goede uitvoering van zorgprogramma’s voor groepen kwetsbare personen als belangrijke doelstelling. Om dit efficiënt te organiseren, hebben we in 2023 kwaliteitsteams geïntroduceerd (voorheen bekend als werkgroepen). Elk team is deskundig en actief en richtte zich op specifieke onderwerpen, waarbij het doel was om zorginhoudelijke informatie op te halen, en te delen.
De kwaliteitsteams zijn in 2023 ingedeeld op basis van ziekte (zoals astma en diabetes mellitus) of op thema (zoals ouderenzorg en geestelijke gezondheidszorg). In elk team werkten kaderhuisartsen, medisch coördinatoren en consulenten samen aan het betreffende onderwerp. In 2023 heeft UNICUM de volgende kwaliteitsteams opgezet:
- Metabool (DM en CVRM)
- Pulmonaal (COPD)
- Ouderen
- GGZ
- Palliatief/Oncologie
Een vertegenwoordiging uit alle kwaliteitsteams vormde de medische vakcommissie. Hierin werd samen met de medisch directeur en de clustermanager Zorg & Samenwerking de gewenste ontwikkelrichting afgestemd.
De Cliëntenraad
In december 2023 werd de Cliëntenraad van UNICUM opgericht als een cruciaal orgaan dat de belangen van inwoners in de regio’s behartigt. De Cliëntenraad bestond uit Sandra Timmerman, met managementervaring in de zorg. Zij fungeerde als voorzitter, terwijl Briëlle Mooijenkind, met ervaring in verschillende functies in de gezondheidszorg, waaronder als verpleegkundige en lid van een lokale cliëntenraad, als lid diende. Beiden waren in 2023 inwoners van onze regio.
De Cliëntenraad vertegenwoordigt vanaf einde van het jaar 2023 de stem van onze patiënten, hun families en verzorgers, en speelt een essentiële rol bij het waarborgen van onze kwalitatief hoogstaande zorg. De raad bestond uit leden die rechtstreeks betrokken zijn bij het zorgproces door de huisartsleden van UNICUM Huisartsenzorg. Hun inzichten, ervaringen en feedback zijn waardevol bij het vormgeven van ons beleid en het verbeteren van onze processen. De Cliëntenraad biedt informatie en inzichten die ons helpen om beter te begrijpen wat belangrijk is voor de inwoners op het gebied van huisartsenzorg.
In de eerste maand stonden de volgende belangrijke thema’s op de agenda van de Cliëntenraad:
- Kennismaking cliëntenraad en directie
- Kennismaking clustermanagers
- Medezeggenschapsreglement en Huishoudelijk reglement
- Afstemmen planning cliëntenraad 2024
Onze medewerkers
Eind 2023 had UNICUM in totaal 43,84 fte in dienst, dat betekent een  nagenoeg gelijk aantal ten opzichte van het eind 2022 (43,3).
Verdeling man/vrouw
Er werkten naar verhouding meer mannen dan vrouwen bij UNICUM. Per eind 2023 was 79% van het medewerkersbestand vrouw (in 2022: 78%).
Nieuwe streefwaarden telefonische bereikbaarheid Spoedzorg
UNICUM Huisartsenspoedzorg bleef met betrekking tot de responstijden van de spoedlijn ook onder de nieuwe streefwaarden presteren.
Daarbij moet worden aangetekend dat het, ondanks de capaciteitsproblemen, nog steeds lukte om de streefwaarde voor het binnen 30 en 40 seconden opnemen van de spoedlijn (95% en 98%) te benaderen.  Het opnemen van de niet-spoedlijn binnen 2 en binnen 10 minuten voldeed daarentegen ruim aan de streefwaarden.
De responstijden van de U0/U1 visites voldeden op beide posten van UNICUM bij herhaling niet aan de streefwaarden. Mogelijk dat tijdigheid bij U0/U1 aan mortaliteit zou kunnen opleveren.
Daarbij dient aangetekend te worden dat het om zeer kleine aantallen ging. Uit een analyse, uitgevoerd in 2022, kon echter geen directe relatie worden gevonden tussen voor de hand liggende parameters, zoals bijvoorbeeld drukke diensten, en de tijdigheid.
Wat betreft U2/U3/U4/U5 visites en de streefwaarden voor autorisatie van verrichtingen voldeed UNICUM Huisartsenspoedzorg aan de (nieuwe) streefwaarden. (zie hieronder)
Ondanks de capaciteitsproblemen en het relatief hoge ziekteverzuim, zagen we in 2023 geen substantiële toename in het aantal klachten, incident meldingen (is zelfs afgenomen) en calamiteiten. Het aantal klachten betrof slechts 0,09% van het aantal getrieerde verrichtingen. Ook zagen we geen verband tussen de capaciteitsproblemen en de aard (oorzaak) van de onderzochte casuïstiek.